The article discusses an innovative teaching technology that uses development-focused educational texts (DET Technology) to stimulate school pupils' intellectual development in grades 5 to 9. It describes the psychological and psychodidactic framework of DET Technology. Development-focused educational texts are distinctive in that they use a framework of academic mathematical knowledge to build up the key components of pupils' mental experience (cognitive, conceptual, metacognitive, and intentional). Such texts also provide the conditions for the development and usage of students' personal learning styles. The article outlines the psychodidactic types of development-focused educational texts and the requirements that the psychodidactics proposes for educational texts.
ЦИТАТА
Kholodnaya, M.A. Development-focused educational texts as a basis for learners' intellectual development in studying mathematics (DET technology) / M.A. Kholodnaya, E.G. Gelfman // Psychology in Russia: State of the Art. – 2016. – Т. 9. – № 3. – P. 24-37
В книге обсуждаются психологические основы интеллектуального воспитания учащихся в рамках психодидактического подхода. Обосновывается роль текста как фактора интеллектуального развития личности. Пред...
Введение. Содержание школьных предметов является важнейшим фактором интеллектуального развития учащихся. Соответственно, встает вопрос о требованиях к современному учебнику в рамках психодидактическог...
Данная книга посвящена обсуждению наиболее острых проблем психологии интеллекта. Описываются тестологические, экспериментально-психологические и альтернативные теории интеллекта. Предлагается новый по...
Обсуждаются концептуальные основы реформы российского школьного образования, в частности, анализируется понятия «ключевые компетенции», «функциональная грамотность» и «универсальные учебные действия»....