The nature of creativity: differential-integration approach PDF
Волкова Е.В. Humanities and Social Sciences Review
ТИП ПУБЛИКАЦИИстатья в журнале - научная статья
ГОД2014
ЯЗЫКEN
ЦИТИРОВАНИЙ10
АННОТАЦИЯ
This paper analyzes some facts of manifestation of creative achievements which are difficult to interpret both in terms of psychometric approach and from the point of view of cognitive approach. These facts allow us to take a new look at the nature of creativity. A hypothesis was put forward about the relationship between the emergence of new ideas and the formation of a detailed level of cognitive conceptual structures. The findings showed that the highly differentiated conceptual structures relevant to the object of activities are necessary for successful professional creativity. These structures are a systems factor uniting the properties of the creative person as a whole. The more differentiated and integrated are the conceptual structures of chemistry, the higher is the realization of chemists' creative talents. This relationship allows us to assess creative talent in adolescence and adult age authentically.
ЦИТАТА
Volkova, E.V. The nature of creativity: differential-integration approach / E.V. Volkova. // Humanities and Social Sciences Review. – 2014. – Т. 3. – № 2. – С. 375-388
Обосновывается неправомерность противопоставления интеллекта и творчества. Появление новых идей связано с особенностями индивидуального понятийного опыта, единицей которого являются концептуальные стр...
Описаны разные стороны личности Владимира Николаевича Дружинина, проявлявшиеся в энциклопедических познаниях, преданности науки, блестящей памяти, поэтическом таланте, любви к своей семье, остром пере...
Проанализированы новые подходы к анализу природы общих познавательных способностей, предложенные В.Н. Дружининым: концепция когнитивного ресурса, модель интеллектуального диапазона и ситуационный подх...
New approaches proposed by Vladimir Druzhinin to the analysis of the nature of general cognitive abilities are analyzed. They include the concept of cognitive resource, the intelligence range model an...