Revolution in the Cognitive Psychology of Development
Sergienko Elena A. Psychology in Russia: State of the Art
ВАКSCOPUSWOSIF 1,217
ТИП ПУБЛИКАЦИИстатья в журнале - научная статья
ГОД2009
ЯЗЫКEN
АННОТАЦИЯ
The recent revolutionary changes in the cognitive psychology of development, touching upon the basic conceptions of psychology, are generalized in this article. The problem of theoretical changes connected with systemic evolutionary approach, dynamic nonlinear system theory, and connectionism, is discussed. The author analyses four basic theses of revolutionary changes: from sensory-motor infant to representative one; from the leading role of activity to the unity of perception and action; about the continuity of the subject formation, instead of axiom of subjectivity of the adult, mature person; about the continuance of genetic and environmental instead of social primacy in the mental development of a person. There are key arguments of new conceptions, obtained by the author and other researchers.
ЦИТАТА
Sergienko, E.A. Revolution in the Cognitive Psychology of Development / E.A. Sergienko // Psychology in Russia: State of the Art. – 2009. – Т. 2. – P. 327-343
В статье обобщены революционные изменения в когнитивной психологии развития в последние годы, затрагивающие краеугольные представления всей психологии. Обсуждаются вопросы теоретических изменений, свя...
Статья посвящена вопросу когнитивных механизмов развития коммуникативных способностей дошкольников. Становление модели психического рассматривается как когнитивная основа коммуникативных возможностей ...
Изучение понимания обмана детьми проводилось в русле работ, обозначаемых как "модель психического" (^'theory of mind"). Способность к пониманию обмана свидетельствует о когнитивном развитии ребенка и ...
Расширяя концепцию о когнитивных ресурсах В. Н. Дружинина, развивается представление о модели психического как необходимом звене в системе ментальных ресурсов человека. Модель психического - это интег...