Revolution in the Cognitive Psychology of Development
Sergienko Elena A. Psychology in Russia: State of the Art
ВАКSCOPUSWOSIF 1,217
ТИП ПУБЛИКАЦИИстатья в журнале - научная статья
ГОД2009
ЯЗЫКEN
АННОТАЦИЯ
The recent revolutionary changes in the cognitive psychology of development, touching upon the basic conceptions of psychology, are generalized in this article. The problem of theoretical changes connected with systemic evolutionary approach, dynamic nonlinear system theory, and connectionism, is discussed. The author analyses four basic theses of revolutionary changes: from sensory-motor infant to representative one; from the leading role of activity to the unity of perception and action; about the continuity of the subject formation, instead of axiom of subjectivity of the adult, mature person; about the continuance of genetic and environmental instead of social primacy in the mental development of a person. There are key arguments of new conceptions, obtained by the author and other researchers.
ЦИТАТА
Sergienko, E.A. Revolution in the Cognitive Psychology of Development / E.A. Sergienko // Psychology in Russia: State of the Art. – 2009. – Т. 2. – P. 327-343
В статье обобщены революционные изменения в когнитивной психологии развития в последние годы, затрагивающие краеугольные представления всей психологии. Обсуждаются вопросы теоретических изменений, свя...
Статья посвящена описанию результатов исследования различных компонентов нарративной компетенции детей 4 и 6 лет в контексте развития модели психического - системы репрезентации знаний о психических ф...
Обосновано представление об интегративном характере понятия модели психического, возникшего на пересечении различных парадигм (когнитивной, социального познания, субъектной парадигмы, психолингвистики...
Изучалась роль модели психического в развитии социально-эмоциональной компетентности (по оценкам учителей и родителей) у детей младшего школьного возраста, а именно 7-9 лет, что и было целью исследова...